Markus Kiilille kiitokset syvällisestä Sämisch-muunnelman esittelystä Da5-ideaan pohjautuen. Siirto on tunnettu voimatekijä myös Winawerin ranskalaisessa.

Nyt meidän on siirryttävä kuitenkin Hampurin Hansa Platzilta Revaliin (Rääveliin) eli Tallinnaan yhdessä viikossa. Itämeren suojelun innoittamina matkustamme siten, että luotijuna Zugzwang siirtää meidät ajassa 600 vuotta taaksepäin Lyypekin satamaan, missä hansalaiva koggi Lisa von Lybeck valmistautuu lähtöön merelle. Punavalkoisin parkituin purjein kolmella kanuunalla aseistettu koggi survoo länsituulessa halki Mare Baltican ja ottaa suunnan Piritan birgittalaisluostarin merkkitulesta Revalin vanhaan satamaan. Lisa von Lybeckin kiinnityttyä tihtaaliin pääsemme maihin satamaveneellä ja kävelemme suoraan uuden kaupungin katuja Malemajaan, missä palaamme nykypäivään.

Tiistaina 23.2. klo 15.30–18.00 KvM Joose Norrin johdolla virittäydymme vielä kerran Paul Keresin suuruuden aikaan. Joose on koonnut meille sikermän Keresin näyttävimmistä hyökkäyspeleistä:

o    G. A. Thomas – Keres, Margate 1937, 0–1, espanjalainen
o    Keres – J. R. Capablanca, AVRO Hollanti 1938, 1–0, ranskalainen
o    M. Euwe – Keres, MM-turnaus Haag-Moskova 1948, 0–1, espanjalainen
o    Keres – O. Panno, Göteborg 1955, 1–0, sisilialainen
o    Keres – A. Fuderer, Göteborg 1955, 1–0, sisilialainen
o    Keres – M. Botvinnik, Moskova 1956, 1–0, sisilialainen
o    Keres – D. Byrne, San Antonio 1972, 1–0, Grünfeld

Lisäksi Joose esittää vielä Keresin loppupelin V. Hortia vastaan Oberhausenista 1961.

Tulkaa seuraamaan Joosen shakkifilosofisia pohdintoja Keresin hyökkäysideoista!

Garden vartit alkavat analyysisession jälkeen.

Petri Saharinen

P.S. Maaliskuu alkaa Petteri Parosen esitelmällä Gibraltarin suurturnauksesta, missä hän teki hienon tuloksen 4,5/5 Challenger-ryhmässä. Tervetuloa Areenalle 1.3.!