Shakkihistorian taitavimpia aggressiivisen pelin taktikkoja oli puolalainen David Janowski, joka syntyi 25. toukokuuta 1868 Walkowiskissa Venäjällä. Hän muutti 1890 Pariisiin ja ryhtyi shakin ammattilaiseksi muutaman vuoden kuluttua 1894. Janowski nousi nopeasti maailman eliittiin ja menestyi loistavasti suurturnauksissa ennen maailmansotaa. Hän voitti tai oli palkintosijoilla Wienissä 1896 ja 1898, Lontoossa 1899, Monte Carlossa 1901 ja 1902, Moskovassa 1901, Hannoverissa 1902, Cambridge Springsissä 1904, Ostendessa 1905, 1906 ja 1907, Barmenissa 1905, Havannassa 1913 ja Scheveningenissä 1913. Mannheimin 1914 turnauksen aikana syttyi maailmansota ja saksalaiset internoivat kaikki venäläiset pelaajat. Aljechinin ja Bogoljubovin ohella Janowski puolalaisena luettiin tsaarin joukkoihin ja vangittiin. Vapauduttuaan Janowski muutti 1915 Yhdysvaltoihin, jossa hän vietti kymmenen vuotta, kunnes palasi Pariisiin. Hän kuoli tuberkuloosiin Ranskan Rivieralla 1927.

Janowskin parhaat pelit olivat häikäiseviä taktisen luovuuden näytöksiä, hän viihtyi avoimissa avauksissa, rakasti gambiitteja ja kehitti lähettiparin käytön suorastaan taiteeksi. Sitä vastoin hän ei ymmärtänyt strategisia periaatteita tai asemallista pelaamista. Loppupelejä Janowski omien sanojensa mukaan jopa vihasi. Shakin ohella Janowskin suuri intohimo oli ruletin peluu, johon saattoi hyvin haaskata shakkiturnauksista saadut rahapalkinnot.

Vastustajistaan Janowski voitti selkeästi vanhemman sukupolven pelaajat, kuten Steinitzin, Winawerin, Blackburnen ja Burnen. Jopa Tšigorin hävisi Janowskille luvuin +11, =3, -3. Varsin tasaisia olivat kamppailut Tarraschia, Teichmannia ja Pillsburya vastaan. Janowski hävisi niukasti Schlechterille +15, =13, -20 ja päävastustajalleen Marshallille +27, =19, -35. Maroczya vastaan hänen tappionsa oli +5, =6, -11 ja Laskerille murskaavat +4, =7, -26. Viimeinen ottelu Laskerin kanssa Berliinissä 1910 käytiin MM-otteluna, jonka Janowski hävisi luvuin 9½-1½. Capablanca oli Janowskille yhtä tyly vastustaja luvuin +1, =1, -9. Kaksinotteluja Janowski pelasi uransa aikana 29 kertaa, joissa pelejä kertyi 276 kpl.

Historioitsijana Pekka Kauppala johdattelee meidät Janowskin aikakauteen ja hänen virtuoosimaisten peliensä ääreen. Pekka esittää meille valikoiman Janowskin peleistä.  Esittelyn aloittaa kauneuspalkinnon saanut peli Ostendesta vuodelta 1905: Janowski – Tarrasch, 1-0, kuningatarsotilas peli D02, Krausen muunnelma.

Tervetuloa tutustumaan shakkiin ennen ensimmäistä maailmansotaa ja hypermodernismin läpilyöntiä.

Petri Saharinen

Uudelleen syntyneen Gambiitin vartit alkavat heti analyysien jälkeen klo 18.00.

Perimme tilaisuudesta 2 euron vapaaehtoista ovimaksua.