Syyskuun 1.–14. pelattavien Bakun shakkiolympialaisten ennakkosuosikkeja ovat kolme suurvaltaa: Kiina, USA ja Venäjä, joilla on fantastiset joukkueet heitettäväksi Bakun liekkeihin. Suosikeista kaikkein nälkäisemmältä tuntuu Kiinan nuori joukkue: Wang Yue, Li Chae, Ding Liren, Yu Yangyi ja Wei Yi, joiden kaikkien vahvuusluku on yli 2700. Yhdysvallat luottaa kolmeen maailman huippupelaajaan: Fabiano Caruanaan, Hikaru Nakamuraan ja Wesley Sohon, mutta myös Ray Robson ja Sam Shankland ovat nuoria nousevia suurmestareita. Venäjä on uudistanut joukkuettaan: Vladimir Kramnik, Sergei Karjakin, Aleksandr Grištšuk, Jevgeni Tomaševski ja Jan Nepomnjaštši ovat kaikki yli 2730 vahvuuden pelaajia, mutta Pjotr Svidler on nyt saanut jättää paikkansa nuoremmille.

Näiden kolmen suuren yllättäjä voi löytyä joukosta Azerbeidžan, Ukraina, Englanti, Ranska tai Bulgaria. Suomen maajoukkueen: Tomi Nybäck, Daniel Ebeling, Vilka Sipilä, Mika Karttunen ja Tommi Luukkonen, tavoitteena on päästä yleisessä ryhmässä sijalle 40/180.

Ensi tiistaina 6.9. klo 15.30 Areenalla, osoitteessa Hiomotie 10, Helsinki aloitamme KvM Joose Norrin johdolla Bakun olympialaisten alkukierrosten pelien analysoinnin.

Garden vartit alkavat analyysisession jälkeen klo 18.00.

Petri Saharinen

P.S. Seuraavana tiistaina 13.9. käymme lävitse Bakun olympiapelejä SM Jouni Yrjölän johdolla. Samoin pysymme Bakun tunnelmissa vielä tiistaina 20.9., jolloin Lauri Kangas kertoo matkastaan Bakuun ja olympialaisten tapahtumista livenä. Bakuun palaamme vielä lokakuussa SM Tomi Nybäckin esitelmän aiheena.

Syyskuun lopulla 27. päivänä shakkimestari Markus Kiili luennoi meille läheteistä: ”Huono lähetti on hyvä lähetti, joskus jopa päinvastoin.” Eli sokea strategisen ohjeen noudattaminen johtaa joskus vääriin pelipäätöksiin tai menetettyihin mahdollisuuksiin.

Perimme tilaisuudesta pientä vapaaehtoista ovimaksua 2,00 EUR/hlö.