Shakin tulevaisuus elää nuorissa. Tämän vuoksi kouluikäisten saaminen pelimme pariin on lajin kannalta elintärkeää. Koulutus- ja valmennustoimen oikeanlainen ohjaaminen puhuttaa liiton johtoa jatkuvasti. Nykyisestä ilman painopistettä olevasta menettelystä juniorien tukemisessa olisi päästävä eroon. Jotta shakki kasvaisi lajina Suomessa, tarvitsemme lisää kansainvälisen tason tittelipelaajia. Siksi lupaavimmista nuorista olisi koottava valmennusryhmä, jonka kouluttamiseen panostettaisiin vahvasti. Jokaiselle juniorille osoitettaisiin henkilökohtainen valmentaja ja yhteisiä koulutustapahtumia pidettäisiin viikottain. Kouluttajina ja valmentajina voisivat toimia nykyiset kärkipelaajamme yhteisesti laaditun ohjelman puitteissa.

Norjan Drammenissa nuorten PM-turnauksessa suomalaismenestys nostatti toiveita paremmasta tulevaisuudesta kilpashakin parissa. Epävirallisessa pistetaulukossa Norja kotijoukkueena vei voiton 35,0 pisteellä, toinen oli Islanti 33,0 p. ja kolmas Suomi 32,5 p.

Ensi tiistaina 14.3. klo 15.30–18.00 Areenalla, osoitteessa Hiomotie 10, 00380 Helsinki alle 17-v. tuore pohjoismaiden mestari Valo Hallman esittää Suomen parhaiden juniorien pelinäytteet Drammenista sekä loistopelinsä Helsingin mestaruusturnauksesta 2016 ja Rilton Cupista 2017:

• HM 2016 Valo Hallman – Lauri Keinänen, 9. k. 1-0, Caro-Kann, 26.z
  • Rilton 2017 IM Grunberg (RUM) – Hallman, 1.k. 0-1, vanhaint. A54, 53.z
  • Drammen, Kistrup (DAN) – FM Toivo Keinänen, 2.k. 0-1, epäsäänn. 43.z
  • Drammen, WCM Anastasia Nazarova – Birgisson (ISL), 4.k. 1-0, epäs. 33.z
  • Drammen, Timo Syvälahti – FM Johannesson, 6.k. ½-½, Volgagamb.A54, 52z
  • Drammen, Mechlenburg-Möller – Hallman, 5.k. 0-1, espanjalainen C88, 38.z

Tulkaa tutustumaan nuorten pelityyliin ja analysoimaan heidän taitojaan.

NYT JUNIORITKIN AREENAN SESSIOON!

Garden vartit alkavat analyysisession jälkeen klo 18.00.

Petri Saharinen

P.S. Viikon päästä tiistaina 21.3. FM Thomas Ristoja on koonnut meille mielenkiintoista katsottavaa Teheranin naisten MM-turnauksesta. Loppuottelussa kiinatar Tan Zhongui (2505) voitti ukrainalaisen suosikin Anna Muzitšukin (2558) pistein 3½-2½.

Perimme tilaisuudesta pientä vapaaehtoista ovimaksua 2 e/hlö.