Hei,

Tämä on päänavaus ja kokeilu ”puolenpäivänvanhaan” turnausraportointiin ja sisällöntuottamiseen Shakkiliiton uusille webbisivuille – jonkinlainen hybridi lehdestä (jossa on aina ”vanhaa” tietoa) ja sisällön perusteellisuudesta (sisältö tuotetaan yleensä samana iltana kuin kierros on pelattu, joten syvällisiä analyysejä on turha odottaa). Olen turnauksen aikana itse 3 päivää reissussa, joten välttämättä ihan joka ilta ei päivitystä tule, mutta yritän parhaani. Tuotin samaan tapaan sisältöä Hasselbackenin turnauksesta shakkifoorumiin viime viikolla ja se sai suuruusluokkaa 200 lukukertaa / päivä, joten pidän sitä ”ihan hyödyllisenä harjoituksena” ja todisteena siitä, että työ ei mennyt hukkaan. Katsotaan, miltä tämä alkaa näyttää ja kaikki palaute (vaikkapa foorumiin) on todellakin tervetullutta.

Sitten asiaan …

17. henkilökohtainen EM-mestaruusturnaus on alkamassa Kosovossa ja tällä hetkellä chess-results:in listalla on 262 pelaajaa. Mukana on yksi suomalainen – Mikael Agopov (2442) – uskomattomalla pelinumerolla 125, mikä kertoo melkoisesti turnauksen tasosta. Mukana on peräti 107 suurmestaria ja 31 KvM:ää – mikä kertoo paljon tasosta. Lähimaastoista osallistutaan seuraavasti:

• Ruotsalaisia on mukana kolme (GM Grandelius 2649, GM Blomqvist 2526, Lind 2240) – erityisesti Grandeliuksen reippaita otteita odotan mielenkiinnolla
  • Norjalaisia kolme (GM Hammer 2689, GM Tari 2558, IM Getz 2431) – juttelin Getzin kanssa viiem syksynä pitkät pätkät EuroCupissa Skopjessa – mukava kaveri mutta ollut vähän ”norjalaisten jättiläisten katveessa”, jokohan tulisi läpimurtoa?
  • Islannista peräti neljä (GM Stefansson 2581, Steingrimsson 2574, IM Kjartarsson 2457, IM Thorfinnsson 2410)
  • Tanskalaisia yksi (IM Mads Andersen 2505) – pelasi mm. 2012 Espoossa nuorten PM:ssä
  • Latviasta yksi (GM Igor Kovalenko 2644) – ”Kovis” on tuttu JSM:stä
  • Virosta yksi (GM Kaido Kulaots 2566) – tuore Suomen maajoukkueen valmentaja, josta muuten mm. vappuaattona Tallinnassa pelaamani blixtikisan aikana mainittiin ylpeydellä useamman kerran!

Kärkeä pitelee David Navara (2735), Radoslaw Wojtaszek (2722), Nikita Vitiguov (2721). Vahvuusluvulla 2600 pääsee pöydälle 62 ja luvulla 2500 pöydälle 108! Ago siis pelaa numerolla 125. Kun listaa rullaa alaspäin, hämmästys kasvaa edelleen, mutta kääntyy negatiiviselle puolelle. Luvulla 2200 on sijalla 159, mikä on vielä kohtuullinen luku tämän turnauksen hännille, mutta tämän jälkeen on vielä 103 pelaajaa! 50 luvutonta(!!) kosovolaista, satunnaisotannalla ”vanhoja äijiä”, joilla ei pitäisi olla mitään tekemistä tässä kilpailussa!! Ja luvusta 1606 lukuun 2200 välillä 53 pelaajaa, joista valtaosa on selvästikin edelleen väärässä kilpailussa. Tämä dilutoi kunnianarvoisan kilpailun arvovallan täydellisesti ja ennenkaikkea se tekee pahaa jälkeä tittelitulosten metsästäjille, koska luvuton tai alle 2000 -vahvuinen suurmestarin tittelin tavoittelussa on pahempaa kuin pussillinen punaisia kärpässieniä, vaikka järjestäjä kuinka saisi sillä maustevoita pihvinsä päälle. Onneksi turnauksessa on 11 kierrosta, joten 1-2 ”rupua” vastassa ei vielä tee GM-tittelitulosta mahdottomaksi, mutta olen todella tyrmistynyt listan loppuosasta. Onko turnausjärjestäjä vain kerännyt ylimääräistä rahaa pois kuleksimasta? Toki sääntöjen kirjainta on noudatettu, pykälässä 4 sanotaan ”… is open to all players representing Chess Federations, which comprise the European Chess Union (FIDE zones 1.1 to 1.10), regardless of their title or rating. . Voi tietysti olla, että olen ymmärtänyt turnauksen idean väärin … mutta pahalta tuntuu (voi toki johtua myös siitä, että tulin juuri juurihoidosta …).

Jos parienmääräyksessä ei ole kiihdytystä ja jokseenkin kaikki chess-resultsin listalla olevat tulevat mukaan, niin Ago pelaa yhtä näistä luvuttomista vastaan 1. kierroksella noin 6. viimeisellä pöydällä. Toivottavasti se palvelee tarpeellisena lämmittelynä, sillä voitolla 2. kierrokselle tulee sitten jo todellista vastusta jostain 2600 kieppeiltä tai hiukan alle.

Tänään on Kosovon Gjakovossa avajaiset ja huomenna lähtevät pelit käyntiin. Kaikki pelit viimeistä lukuunottamatta alkavat klo 15.30 (Suomen aikaa klo 16.30). Keskiviikko 18.5. on huilipäivä ja maanataina 23.5. SM-kilpailujen päätyttyä tiedetään myös Euroopan mestari ja World Cup -tiketin ansainneet.

Palkintopotti on muhkeat 120 000 eur, 1. palkinto 20 000 eur ja jaossa on paikkoja seuraavaan World Cup:iin (peräti 23 paikkaa!). Minulle uusi palkintoryhmä on suurimmat suorituslukuylitykset pelaajan omaan vahvuuteen nähden. Jos pelaaja ei ole vastaanottamassa palkintoa, siitä vähennetää 20%! Peliaika on normaali JSM -aika 1h30 min + 30 min ja inkrementti 30 sec alkaen siirrosta 1. Myöhästymisvaraa on 15 min. Ensimmäinen vertailu on keskinäiset pelit. Live-pelejä löytyy varmasti mm. chess24.com:sta.

Toivotaan kaikesta huolimatta hienoa turnausta ja näyttäviä pelejä.

T. panu